zakwas buraczany


kategoria: Boże Narodzenie
tagi: bezglutenowe, buraki, czosnek, wegetariańskie
autor: Joanna Komorowska

Święta zbliżają się coraz większymi krokami. Warto już teraz zadbać o przygotowanie zakwasu buraczanego, który wykorzystamy do wigilijnej zupy. Aby proces kiszenia przebiegał sprawniej, dodaję do buraków skórkę chleba. Osoby na diecie bezglutenowej mogą jej nie użyć, ale wtedy proces kiszenia jest wolniejszy, trwa 2–3 dni dłużej. Gotowy zakwas przechowujemy w lodówce. Do zupy dodajemy go na końcu, po wyłączeniu już płomienia pod garnkiem – nie zagotowujemy zupy po dodaniu zakwasu. Warto o tym pamiętać podczas odgrzewania potrawy. Nie straci wówczas swego pięknego koloru jak i zdrowotnych właściwości.

Fotografia zakwasu buraczanego

składniki

  • 1 kg buraków
  • 3 płaskie łyżki soli szarej, bez jodu (do kiszonek i przetworów)
  • 6 ząbków czosnku
  • 2 litry wody
  • skórka chleba żytniego razowego (dobrej jakości, bez polepszaczy) – w wariancie bezglutenowym pomijamy

wykonanie

  • Do kamiennego garnka lub słoja wrzucamy 1 kg obranych i pokrojonych w plastry buraków, dodajemy obrane, zgniecione ząbki czosnku.
  • Całość zalewamy przegotowaną, ostudzoną wodą (najlepiej mineralną lub źródlaną) z solą.
  • Dodajemy zawiniętą w gazę skórkę z chleba.
  • Naczynie przykrywamy gazą lub ściereczką i trzymamy w ciepłym miejscu. Po 3 dniach wyciągamy skórkę.
  • Dwa razy dziennie zakwas mieszamy i zbieramy wytwarzającą się pianę.
  • Po 7–9 dniach płyn przelewamy przez gazę do butelek i przenosimy do lodówki.
comments powered by Disqus