Szlak Wokół Słońca – Busko-Zdrój jakiego nie znacie

kategoria: warsztaty
autor: Joanna Komorowska

W dniach 12–14 czerwca na zaproszenie Buskiej Lokalnej Grupy Działania „Słoneczny Lider” miałam przyjemność wziąć udział, wraz z dziennikarzami z całej Polski, w wycieczce po Szlaku Wokół Słońca w Busku-Zdroju.

Busko-Zdrój leży niedaleko Krakowa, w województwie świętokrzyskim. Większość z Was zna je jako miasto uzdrowiskowe, słynące z wód siarczkowych. Ja jednak w ten upalny weekend miałam możliwość poznania innego oblicza Buska-Zdroju. Podążyliśmy Szlakiem Wokół Słońca, który jest pakietem turystycznym stworzonym przez Buską Lokalną Grupę Lider. Zrealizowanym w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich w latach 2007–14 Oś 4 Leader, finansowanym przez Unię Europejską. W ramach Szlaku Wokół Słońca możemy podążać siedmioma szlakami tematycznymi: Szlakiem architektury, Szlakiem obrzędów i dziedzictwa kulturowego, Szlakiem fauny i flory, Szlakiem odnowy biologicznej, Szlakiem produktu lokalnego, Szlakiem umiejętności oraz Rodzinnie…

Szlaki tematyczne to propozycja na aktywne spędzenie czasu na ziemi buskiej. Dzięki nim poznamy tradycję regionu oraz jego dziedzictwo. Turyści, mieszkańcy oraz kuracjusze dzięki tej inicjatywie mają możliwość „w pięknych okolicznościach przyrody” zapoznać się z historią i tradycją Buska-Zdroju. Szlak Wokół Słońca to atrakcje: poznanie rzemiosła, rękodzieła artystycznego, degustacja regionalnych potraw, odpoczynek w gospodarstwach agroturystycznych, ścieżki rekreacyjne oraz wiele innych atrakcji.

Fotografia tablicy Szlaku Kulinarnego, Busko-Zdrój

Dzięki fantastycznej organizacji wycieczki przez dwa intensywne dni poznaliśmy sporą część bogactwa ziemi buskiej. Zakwaterowani zostaliśmy w pensjonacie Zamek Deresław i już tego dnia mieliśmy możliwość poznać się podczas wieczornego grilla w ogrodzie pensjonatu.

Fotografia pensjonatu Zamek Deresław, Busko-Zdrój

13 czerwca dzień rozpoczęliśmy od podążenia Szlakiem bogactwa kulinarnego, co oczywiście mnie szczególnie zainteresowało. Rozpoczęliśmy pysznym śniadaniem, podczas którego uraczeni zostaliśmy m.in. naleśnikami z pysznymi, lokalnymi truskawkami odmiany Faworytka. Nasza podróż rozpoczęła się od wizyty w Parafii Rzymskokatolickiej p.w. Św. Brata Alberta. Tam odwiedziliśmy „Chlebową Izbę”, gdzie realizowany jest projekt „Od ziarenka do bochenka”, kultywujący tradycję pieczenia chleba. Podczas wizyty mieliśmy możliwość zobaczenia powstawania i pieczenia podpłomyków, wypiekanych przez proboszcza ks. Marka. Tradycyjny podpłomyk składał się z mąki żytniej, pszennej, drożdży, mleka, czarnuszki, kminku i oleju.

Fotografia Izby Chleba w Parafii Rzymskokatolickiej p.w. Św. Brata Alberta w Busku-Zdroju – podpłomyki

Kolejnym punktem na kulinarnej mapie Buska-Zdroju były odwiedziny w Sanatorium Marconi, gdzie chętni mogli poddać się zabiegom leczniczym. ☺ Po zapoznaniu się z historią uzdrowiska, pokrzepieniu się leczniczymi wodami, poznaliśmy kolejne perełki regionu: Naturalną Wodę Mineralną „Buskowianka Zdrój” (woda nagrodzona w wielu konkursach) oraz płatki smakowe „Smak Kurortu” – cynamonowe, orzechowe oraz waniliowe.

Fotografia Smaku Kurortu, Sanatorium Marconi w Busku-Zdroju

Fotografia Buskowianki Zdrój, Sanatorium Marconi w Busku-Zdroju

Spacerując Parkiem Zdrojowym oraz pełną uroku aleją dotarliśmy do Kościoła Św. Leonarda, gdzie mogliśmy zapoznać się z jego historią. Kościół ten, dzięki unijnemu finansowaniu, wzbogacił się o infokiosk, gdzie w wielu językach możemy zapoznać się atrakcjami Buska-Zdroju oraz historią samego kościoła.

Fotografia Kościoła Św. Leonarda, Busko-Zdrój

Obiad regionalny to Siesławicka Gęś (gęsina nagrodzona m.in. I miejscem w konkursie „Nasze Kulinarne Dziedzictwo”) ze śliwkami Damachy. Pyszne, aromatyczne danie, które posiliło nas przed dalszą podróżą.

Fotografia gęsiny

Chłodząc się wodą Buskowianka Zdrój, podążaliśmy dalej Kulinarnym Szlakiem, aż dotarliśmy do piwniczki „Pod Kogutem” przy Gospodarstwie Agroturystycznym „U Damiana”.

Gospodarze uraczyli nas Winem Spod Kapturowej Góry, które zdobyło I miejsce w konkursie „Nasze Kulinarne Dziedzictwo” w kategorii napojów. Jest to wino półsłodkie, czereśniowo-wiśniowe. Ma głęboką bordową barwę, łagodny winno-owocowy aromat, delikatny smak.

Fotografia Wina Spod Kapturowej Góry, piwnica Pod Kogutem, Busko-Zdrój

Dodatkową atrakcją kulinarną była degustacja serów twarogowych z Gospodarstwa Mleczarskiego państwa Teresy i Piotra Łukasików ze Strzałkowa. Był to m.in. buncok strzałkowski z czosnkiem niedźwiedzim – także wyróżniony w konkursie „Nasze Kulinarne Dziedzictwo”.

Fotografia serów twarogowych z Gospodarstwa Mleczarskiego Teresy i Piotra Łukasików ze Strzałkowa

Następnym punktem naszej podróży była wizyta u artysty malującego na chomątach – Michała Imosy z Nowego Folwarku. Artysta to były dziennikarz „Echa Dnia”, w roku 2013 otrzymał honorowy tytuł Buskowianina Roku oraz statuetkę Siewcy. Pan Michał uwiecznia na swoich obrazach osoby ważne dla regionu, swoją rodzinę oraz zwykłych mieszkańców.

Fotografia pracowni Michała Imosy, Nowy Folwark

Kolejne nasze kroki skierowaliśmy do Szańca, a tam zwiedziliśmy Dwór, zbudowany z kamienia łupanego, najprawdopodobniej w latach 1580–1609 na jeszcze starszych fundamentach gotyckiej budowli. Dwór otoczony jest parkiem dworskim, tworzą go lipy, klony, orzechy włoskie i inne drzewa.

Pełni wrażeń udaliśmy się do lokalnego Domu Kultury, gdzie spożyliśmy regionalną kolację przy dźwiękach muzyki ludowej. Chętni mogli na zakończenie posiłku poczęstować się Pączkami z Widuchy, produkcji pani Teresy Wrony z Widuchy, wyróżnionymi (a jakże) w konkursie „Nasze Kulinarne Dziedzictwo”.

Fotografia kolacji w Domu Kultury w Szańcu

Zakończenie dnia to pełne uroku, plenerowe przedstawienie grupy teatralnej „Młode Sceny”, która przedstawiała inscenizację pt. „Dziewanna, pani lasów i gajów świętych” w Szańcu.

Fotografia grupy teatralnej „Młode Sceny”, inscenizacja pt. „Dziewanna, pani lasów i gajów świętych” w Szańcu

Niedziela rozpoczęła się od wizyty w Ośrodku Jazdy Konnej i Hipoterapii „Hipoland”, gdzie oprócz tradycyjnej jazdy w siodle, realizowane są zabiegi hipoterapii dla dzieci i dorosłych. My zostaliśmy zaproszeni na przejażdżkę wozem turystycznym po Szlaku Wokół Słońca. Wóz turystyczny został zakupiony w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich w latach 2007–2013. Obecnie realizowane są przejażdżki krajobrazowe dla mieszkańców i turystów po Szlaku Wokół Słońca.

Fotografia Ośrodka Jazdy Konnej i Hipoterapii „Hipoland”, Busko-Zdrój

Podziwiając piękno okolicy dotarliśmy do Ogrodu Tradycji w Busku-Zdroju. Ogród ten to miejsce nawiązujące do tradycji ziemi ponidziańskiej poprzez materiał w nim wykorzystany: kamień szaniecki i wiklinę. Zaczątkiem ogrodu stały się stare jabłonie – Krosnelka i Cesarz. Miejscem relaksu i odpoczynku stała się altana, zrealizowana w ramach unijnego Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich. Można tam w chłodzie spożyć posiłek oraz przygotować dania z grilla. Ogród Tradycji to nie tylko stare dorodne jabłonie, to także kwiaty, m.in. piękne rabaty lawendowe, oczka wodne, czy róże. Całość zaprojektowana i pielęgnowana przez pana Marka Masłowskiego.

Kolejnym punktem tego dnia była wizyta w Pracowni Sztuki Rustykalnej „Arte Rustica” w Radzanowie. Pracownia powstała z inicjatywy pani Olgi Hnatyszak-Myśliwiec. Pani Olga kultywuje tradycje starego rzemiosła, w jej pracowni można zgłębić tajniki z dziedziny ceramiki, witrażowego malowania na szkle, wykonywania biżuterii. Chętni mogli wykonać prace w glinie.

Fotografia Pracowni Sztuki Rustykalnej „Arte Rustica” w Radzanowie

I to był ostatni przystanek naszej podróży po Szlaku Wokół Słońca. Czekał na nas jeszcze w Zamku Deresław obiad, na który składała się m.in. pieczona kaczka obłożona jabłkiem – oczywiście wyróżniona w konkursie „Nasze Kulinarne Dziedzictwo”.

Fotografia pieczonej kaczki obłożonej jabłkiem

Jeśli będziecie w okolicy Buska-Zdroju, mieszkacie niedaleko lub planujecie urlop, zachęcam do odwiedzenia tych okolic. Poznacie tam bogatą historię, kulturę, fantastycznych ludzi z pasją oraz pełne uroku krajobrazy. Jeżeli podążycie Szlakiem Wokół Słońca, będziecie mieli również okazję zapoznać się z ofertą smacznych produktów i dań regionalnych.

Serdecznie dziękuję Paniom: Małgorzacie Donoch, Katarzynie Szczukiewicz–Kałużnej oraz Marcie Strzeleckiej za zaproszenie i opiekę oraz Panu Piotrowi Szumilasowi za profesjonale oprowadzenie po Szlaku Wokół Słońca. A pozostałym uczestnikom za miłe spotkanie. Do zobaczenia!