Bezglutenowe ciasto pierogowe kukurydziane


kategoria: pierogi
tagi: bezglutenowe, jajka, mąka kukurydziana, mąka ziemniaczana, wegetariańskie
autor: Joanna Komorowska

Bezglutenowcy, to jest przepis dla Was. Przyda się i na zbliżające Święta jak i na co dzień. Ciasto jest bardzo plastyczne, łatwo się lepi. Nakładając farsz należy jednak pamiętać o tym, aby nie nakładać go zbyt dużo, gdyż pierożki będą pękać. Ciasto pozbawione glutenu nie jest tak elastyczne jak tradycyjne. Idealnie nadaje się do farszu na słodko jak i do wytrawnego. Ja przyrządziłam z niego pierogi z kapustą i grzybami.

Bezglutenowe ciasto pierogowe kukurydziane

Czytaj dalej…

Kurczak w ostrej przyprawie cajun z sosem tzatziki


kategoria: danie mięsne
tagi: cytryna, kurczak, ogórek, papryka, przyprawa cajun, szybkie danie, tzatziki
autor: Joanna Komorowska

Jeśli nie macie pomysłu na dzisiejszy obiad, to proponuję wam piersi kurczaka w domowej, ostrej przyprawie cajun. Przyprawa ta jest bardzo aromatyczna, w tej wersji lekko pikantna. Do tego chrupiące warzywa oraz domowy sos tzatziki. Przepyszne, delikatnie pikantne, lekkie danie, które przygotujecie w mniej niż 25 minut.

Fotografia kurczaka w ostrej przyprawie cajun z tzatziki

Czytaj dalej…

Włoska zupa z groszkiem i cukinią


kategoria: zupa
tagi: bazylia, bezglutenowe, cukinia, groszek, Index Food, kuchnia włoska, oliwa, pesto, pomidory koktajlowe, szybkie danie, wegetariańskie, zupa
autor: Joanna Komorowska

Mimo zdecydowanego ochłodzenia aury u mnie w kuchni nadal królują lekkie, warzywne zupy. Taka jest i dzisiejsza propozycja dla Was. Wykorzystałam w niej mrożony groszek, który jest równie dobry jak świeży. Uzupełniłam zupę pachnącym pesto. W sezonie robię je sama, teraz częściej korzystam z dobrej jakości gotowego produktu. Użyte przeze mnie pesto utarte jest z bazylii, orzechów piniowych i serów – Grana Padano, Peccorino. Bogactwo smaku i aromatu. Gotową zupę, już na talerzu wzbogacamy łyżką pesto oraz polewamy łyżeczką oliwy extra vergine. Ta, którą użyłam, bardzo podniosła walory smakowe i zdrowotne dania.

Przepis powstał we współpracy z firmą Index Food.

Fotografia wloskiej zupy z groszkiem i cukinią

Czytaj dalej…

Zakwas buraczany

(aktualizacja: 2018-01-02)
kategoria: kiszonki
tagi: bezglutenowe, buraki, czosnek, dieta dr Dąbrowskiej, dietetyczne, sok kiszony, wegańskie, wegetariańskie
autor: Joanna Komorowska

Święta zbliżają się coraz większymi krokami. Warto już teraz zadbać o przygotowanie zakwasu buraczanego, który wykorzystamy do wigilijnej zupy. Dodanie kiszonej wody spod ogórków lub kapusty powoduje przyspieszenie procesu kiszenia. Oczywiście możecie pominąć ten krok, zwłaszcza jeśli nie macie do dyspozycji dobrej kiszonki. Wówczas proces kiszenia trwa 2–3 dni dłużej. Gotowy zakwas przechowujemy w lodówce. Do zupy dodajemy go na końcu, po wyłączeniu już płomienia pod garnkiem – nie zagotowujemy zupy po dodaniu zakwasu. Warto o tym pamiętać podczas odgrzewania potrawy. Nie straci wówczas swego pięknego koloru jak i zdrowotnych właściwości. Zakwas ten można też pić samodzielnie, rozcieńczony wodą w stosunku 1:1, można go podgrzać do ok. 40°C. Dzięki temu zachowa prozdrowotne właściwości.

Fotografia zakwasu buraczanego

Czytaj dalej…

Tagliatelle z tuńczykiem i suszonymi pomidorami


kategoria: makaron
tagi: Index Food, kuchnia włoska, makaron, pomidory suszone, rukola, ryba, szybkie danie, tuńczyk, tymianek
autor: Joanna Komorowska

Dzisiejszy przepis, jak i kilka następnych, powstał we współpracy z firmą Index Food. Firma ta zajmuje się importem i dystrybucją markowych produktów spożywczych. Od 1997 roku misją firmy stała się promocja walorów zdrowotnych, kulinarnych i smakowych, zwłaszcza kuchni śródziemnomorskiej. Z bogatej oferty produktów w dzisiejszym daniu wykorzystałam trzy. Najbardziej do serca przypadł mi i mojej rodzinie tuńczyk, który nie jest zapakowany standardowo w puszkę, lecz znajduje się w słoiczku. Tuńczyk w takim opakowaniu pozbawiony jest niebezpiecznego bisfenolu A, który w niektórych krajach uznany jest za toksyczny. Tuńczyk ten doskonale połączył się z makaronem Arrighi, wytwarzanym z mąki durum. Ugotowany al dente jest sprężysty i bardzo smaczny. Do mojego włoskiego dania dodałam także pomidory suszone na słońcu. Mają one bardzo intensywny, lekko dymny aromat i nawet niewielka ich ilość w daniu bardzo podwyższa jego walory smakowe.

Danie to przyrządzicie w 10 minut, a bardziej wprawni nawet szybciej. ☺ Jeśli zdążymy uporać się z pozostałymi składnikami podczas gotowania makoronu, to możemy cieszyć się pysznym, zdrowym posiłkiem już po sześciu minutach.

Fotografia tagliatelle z tuńczykiem i suszonymi pomidorami

Czytaj dalej…

Dietetyczne pulpety z indyka z warzywami


kategoria: danie mięsne
tagi: czosnek, dietetyczne, indyk, marchewka, otręby, pomidory, wysokobiałkowe, wysokobłonnikowe, ziemniaki
autor: Joanna Komorowska

Proponuję wam dzisiaj danie dietetyczne, jednogarnkowe. Nie napracujecie się przy nim za dużo, a efekt powinien bardzo zadowolić. Danie to bardzo dobrze smakuje również następnego dnia, po podgrzaniu. Możecie je także rano spakować do pudełka i zjeść na lunch w pracy. Użyłam w nim niskotłuszczowego, wysokobiałkowego mięsa indyczego oraz warzyw, co czyni danie lekkim, pełnowartościowym – idealnym dla osób na diecie. Posiłek przygotujecie w mniej niż godzinę.

Fotografia dietetycznych pulpetów z indyka z warzywami

Czytaj dalej…

Makaron z gorgonzolą, gruszkami i orzechami


kategoria: makaron
tagi: gorgonzola, gruszki, kuchnia włoska, makaron, orzechy, szybkie danie
autor: Joanna Komorowska

Jeśli nie macie czasu, a naszła Was ochota na coś dobrego i energetycznego, to polecam moje dzisiejsze danie. Propozycja na dziś to klasyczne połączenie makaronu, gorgonzoli, gruszek i orzechów. Szybkie danie, przygotowanie jego zajmie wam tyle czasu, ile ugotowanie makaronu.

Fotografia makaronu z gorgonzolą, gruszkami i orzechami

Czytaj dalej…

Polędwica z migdałami i makaronem z cukinii


kategoria: danie mięsne
tagi: cukinia, cytryna, migdały, natka pietruszki, papryka, pomidory koktajlowe, skórka cytrynowa, szybkie danie, wieprzowina, wino
autor: Joanna Komorowska

Jeśli nie macie pomysłu na jutrzejszy obiad, to zapraszam na aromatyczną polędwicę z chrupiącymi migdałami i wstążkami cukinii. Jest to lekkie, pełne smaków danie. Przyrządziłam je bez dodatków węglowodanowych, jeśli jednak macie na nie ochotę, to proponuję część cukinii zastąpić grubszymi wstążkami makaronu. Danie to przyrządzicie w mniej niż 25 minut. Podaję całą propozycję z dodatkami, ale możecie do mięsa dodać np. gotowane warzywa, ziemniaki czy zjeść tylko z surówką.

Fotografia polędwicy z migdałami i makaronem z cukinii

Czytaj dalej…

Bezglutenowe ciasto pierogowe gryczane


kategoria: pierogi
tagi: bezglutenowe, mąka gryczana, mąka ziemniaczana, wegetariańskie
autor: Joanna Komorowska

W odzewie na wasze sygnały, dzisiaj prezentuję wam przepis na ciasto do pierogów – gryczane, bezglutenowe. Ciasto to świetnie nadaje się do farszów warzywnych, owocowych (dzisiaj robiłam właśnie z niego pierożki z truskawkami mrożonymi) czy do klasycznych ruskich. Robiąc je należy bezwzględnie pamiętać, aby woda do niego dolewana była wrząca, ciasto musi się zaparzyć. Ciasto to jest delikatne i wymaga pewnej wprawy w lepieniu pierogów. Pierogi z niego przyrządzone świetnie nadają się do odsmażenia następnego dnia.

Fotografia bezglutenowego ciasta pierogowego gryczanego

Czytaj dalej…

Bezglutenowe ciasto czekoladowe z gruszkami


kategoria: ciasto
tagi: bezglutenowe, deser, gruszki, ksylitol, mąka kukurydziana, mąka ryżowa, olej rzepakowy, owoce, wegetariańskie
autor: Joanna Komorowska

Zajadaliście się dzisiaj rogalami? Ja sobie odpuściłam i zrobiłam coś mniej kalorycznego, a przy okazji zadbałam o bezglutenowców. Na ogień poszło ciasto czekoladowe. Odchudziłam je dodatkowo zastępując cukier ksylitolem (cukrem brzozowym) oraz zamiast masła/margaryny użyłam olej rzepakowy. Ciasto jest lekkie, aromatyczne, a dodatkowe wzbogacenie gruszkami dodaje mu aromatu, słodyczy i soczystości. Polecam.

Fotografia bezglutenowego ciasta czekoladowego z gruszkami

Czytaj dalej…

Zdjęcia w kategoriach i tagach


kategoria: o blogu
autor: Rafał Komorowski

Zwykle nie informujemy o zmianach w wyglądzie lub działaniu naszego bloga. Po części dlatego, że zmiany te są zwykle kosmetyczne i zauważalne tylko dla bardzo uważnych czytelników, a po części dlatego, że po co detalami technicznymi zawracać głowę czytelnikom zainteresowanym nowymi przepisami i pomysłami kulinarnymi? Tym razem jednak robię wyjątek, bo zmiana, której dokonaliśmy jest dość widoczna, a przede wszystkim przydatna wszystkim tym, którzy lubią szukać poprzez patrzenie, a nie czytanie.

Wygląd strony Kategoria na komputerze, tablecie szerokim i wąskim oraz na telefonie

Czytaj dalej…

Jabłka w cieście owsianym


kategoria: placki
tagi: cynamon, imbir, jabłka, kardamon, olej rzepakowy, otręby, wegetariańskie
autor: Joanna Komorowska

Wczoraj w kuchni trochę nagrzeszyłam… ☺ Dzieciaki naszła ochota właśnie na jabłka w cieście, a przecież raz na jakiś czas można zaszaleć. Nie byłabym jednak sobą, gdybym nie dodała coś od siebie do przepisu. I tak część mąki zamieniłam na otręby owsiane, zawierające olbrzymią dawkę błonnika. I muszę wam powiedzieć, że taka wersja jest o wiele fajniejsza. Ciasto lepiej przylega do jabłek, jest bardziej kruche po upieczeniu. Do ciasta dodałam cynamon, kardamon i imbir, dzięki tym przyprawom moje jabłka mają lekko korzenną nutę.

Fotografia jabłek w cieście owsianym

Czytaj dalej…

Jajka w warzywach


kategoria: śniadanie
tagi: brokuł, cebula, czosnek, jajka, natka pietruszki, olej rzepakowy, papryka, pomidory, szakszuka, szybkie danie, wegetariańskie, wino
autor: Joanna Komorowska

Jeśli nie macie pomysłu na dzisiejszą kolację lub niedzielne śniadanie, to zachęcam Was do wypróbowania przepisu na jajka w warzywach. Przyrządziłam je z mnóstwem sezonowych warzyw. Jest to świetna propozycja dla osób na diecie ale nie tylko. Tak podane jajka z warzywami bardzo dobrze komponują się chrupiącymi, ciepłymi grzankami. Danie to przyrządzicie w mniej niż 20 minut.

Szakszuka, jajka, pomidory, papryka, brokuł, cebula, natka pietruszki

Czytaj dalej…

Czarny makaron z dynią i mleczkiem kokosowym


kategoria: makaron
tagi: czosnek, dynia, grana padano, makaron, makaron czarny, mleczko kokosowe, oliwa, orzechy, papryka ostra, papryka pepperoni, szybkie danie, wegetariańskie
autor: Joanna Komorowska

W sklepach dynia do nas się uśmiecha, warto wiec przygotować coś z nią w roli głównej. Dynia jest uniwersalna – to, jak smakuje, zależy od dodatków jakie do niej dodamy. Dynia jest zdrowa, odkwasza nasz organizm, dostarcza wielu witamin (m.in. z grupy B, prowitaminy A, witaminę PP i C) oraz minerały (sód, potas, magnez, wapń i żelazo), zawiera beta-karoten (wybierajmy te najbardziej pomarańczowe), który wspomaga układ odpornościowy oraz zmniejsza ryzyko choroby wieńcowej.

Moja dzisiejsza propozycja jest nie tylko pyszna, ale i pięknie prezentuje się na talerzu. Użyłam makaronu czarnego, barwionego sepią, który świetnie kontrastuje z pomarańczowym sosem. Kremowy sos współgra z chrupiącymi, aromatycznymi orzechami. Danie to przyrządzicie w kilka minut, pod warunkiem, że szybko uporacie się z obraniem dyni. Moja była bardzo uparta i nie chciała pozbyć się zewnętrznej skórki. ☺ Nasionka z wnętrza dyni wysuszcie, będą do pochrupania.

Fotografia czarnego makaronu z dynią i mleczkiem kokosowym

Czytaj dalej…

Glazurowany kurczak cytrynowy z kaszą jaglaną


kategoria: danie mięsne
tagi: bezglutenowe, czosnek, kasza, kasza jaglana, kurczak, limonka, miód, skórka limonkowa, szybkie danie, wysokobiałkowe
autor: Joanna Komorowska

Na Waszą prośbę dzisiaj zaczynam cykl szybkich, prostych i pysznych obiadów. Na pierwszy ogień zaplanowałam soczystego kurczaka glazurowanego w miodzie i limonce. Jako dodatki proponuję kaszę jaglaną, brokuł oraz surówkę z marchewki. Oczywiście kwestia dodatków zależy od Was, moje to tylko propozycja. Aby przyrządzić to danie potrzebujecie 1 godzinę, z czego 30 minut to marynowanie mięsa.

Fotografia glazurowanego kurczaka cytrynowego z kaszą jaglaną

Czytaj dalej…

Placuszki z dyni, marchewki i kurczaka


kategoria: placki
tagi: bezglutenowe, dynia, kurczak, marchewka, mozzarella, natka pietruszki, olej rzepakowy, oliwa, por, wysokobłonnikowe
autor: Joanna Komorowska

Bardzo lubię takie placuszki. Tym razem wykorzystałam dynię i marchewkę, ale możecie kombinować z innymi warzywami. Dodanie kurczaka i jajek dostarcza białko, ale wegetarianie mogą je zastąpić soczewicą czy fasolą w puszce, wcześniej tylko minimalnie je rozgniatając.

Niewątpliwą zaletą tych placków jest fakt, że można je usmażyć na odrobinie oliwy, nie chłoną po prostu tłuszczu. Warunkiem tylko musi być dobra patelnia (nie przywierająca, ja użyłam ceramiczną) oraz dobre rozgrzanie jej i tłuszczu. Na jeden raz (5–6 placków) wystarczy łyżka oliwy. Użyłam mąki ziemniaczanej, dzięki czemu osoby na diecie bezglutenowej mogą się nimi też zajadać.

Moja rodzina bardzo lubi takie placki, wystarczy dorobić do nich surówkę i mamy stosunkowo szybki, pyszny i zdrowy obiad.

Fotografia placuszków z dyni, marchewki i kurczaka

Czytaj dalej…

Pizza żytnio-razowa


kategoria: pizza
tagi: bazylia, camembert, gorgonzola, kuchnia włoska, mąka żytnia, mozzarella, oliwa, pomidory suszone, salami, tuńczyk, tymianek, wysokobłonnikowe
autor: Joanna Komorowska

Czy pizza może być zdrowa? Czy zawsze musi to być „śmieciowe jedzenie”? Moją pizzą udowadniam wam, że tak nie musi być. Moja pizza zrobiona jest na cieście z wykorzystaniem mąki żytniej razowej, przez co automatycznie wpada do zakładki – zdrowe! Jedząc ją możecie mieć trochę czystsze sumienie. ☺ Ciasto jest przyjemnie chrupiące, lekkie. Dodatki, jakie wybierzecie zależą od Was, ja podaję wam tylko moje przykładowe, ulubione przez moją rodzinę.

Fotografia pizzy żytnio-razowej

Czytaj dalej…

Pierożki z dynią i suszonymi pomidorami


kategoria: pierogi
tagi: dynia, masło, pomidory suszone, szalotka, szałwia, twaróg, wegetariańskie
autor: Joanna Komorowska

Te pierożki to bogactwo smaków i aromatów. Suszone pomidory, dynia, szałwia łączą się w fantastyczne trio, a pozostałe składniki dopełniają całości. Według moich domowników, którzy wczoraj jedli te pierożki, są smaczniejsze od tradycyjnych ruskich… Wypróbujcie sami i przekonajcie się, czy moi domownicy mają rację.

Sezon na dynię mamy teraz w pełni, warto więc wykorzystać to wartościowe warzywo. Dostarczymy organizmowi niezbędnych witamin i minerałów. Warto wybierać te bardziej pomarańczowe, zawierają one bowiem więcej witaminy B1, PP i karotenu.

Fotografia pierożków z dynią i suszonymi pomidorami

Czytaj dalej…

Zupa botwinkowa z fasolką


kategoria: zupa
tagi: bezglutenowe, botwinka, cytryna, czosnek, fasolka szparagowa, jajka, lubczyk, natka pietruszki, ser kozi, twaróg, wegetariańskie, ziemniaki, zupa
autor: Joanna Komorowska

Na zupę botwinkową czekam całą zimę. Gdy pojawią się pierwsze pęczki botwinki w sklepie, od razu zabieram się za gotowanie. Po jakimś czasie następuje przesyt i ponownie wracam do niej jesienią, gdy znowu pojawia się w sklepach. Tę jesienną zazwyczaj wzbogacam fasolką, czy to jaśkiem, czy jak w tym przepisie, po prostu szparagową.

Fotografia jesiennej zupy botwinkowej z fasolką

Czytaj dalej…

Kiszona papryka faszerowana kapustą


kategoria: kiszonki
tagi: dieta dr Dąbrowskiej, dietetyczne, kapusta, papryka, wegańskie, wegetariańskie
autor: Joanna Komorowska

Wiecie już, że lubię kisić na okrągło, przez cały rok. ☺ Oto moja kolejna porcja witamin dla Was. Papryka i kapusta w takiej formie wydobywają z siebie nowe smaki. Najlepiej do tej kiszonki nada się kamionka, ewentualnie beczka.

Jeśli macie piwnicę lub inne chłodne miejsce, to kiszonkę po 7 dniach należy tam przenieść. Jeżeli nie dysponujemy takim dobrodziejstwem, wówczas przenosimy ją do lodówki, aby spowolnić proces kiszenia. Kiszonka w lodówce powinna być w naczyniu, w którym ją kisiliśmy lub w słoikach – chociaż w przypadku papryki nie jest to praktyczne, gdyż w jednym słoiku zmieści się po prostu tylko jedna. W przypadku braku piwnicy lub miejsca w lodówce, kiszonkę można kisić na bieżąco, w mniejszych porcjach.

Kapusta w miarę kiszenia zmienia swój kolor w kierunku żółci i robi się coraz bardziej kwaśna.

Przypomnę wam tylko w skrócie o cudownej mocy, jaka płynie z warzyw po ich ukiszeniu. Kiszonki to mnóstwo witamin – pół szklanki kapusty kiszonej pokrywa nasze dzienne zapotrzebowanie na witaminę C. O czym warto pamiętać teraz, gdy zaczyna się okres zachorowań. Więcej o właściwościach kiszonek możecie przeczytać w przepisie na kiszoną rzodkiewkę. Tyle zdrowia na wyciągnięcie ręki…

Fotografia kiszonej papryki faszerowanej kapustą

Czytaj dalej…

Strona 21 z 24 << >>